Ghid de anvelope


Dimensiunea anvelopelor:

1. Latimea – latimea benzii de rulare exprimata in milimetri, de ex. 195;

2. Inaltime – procentul pe care il reprezinta intaltimea talonului din latime, de ex.55 (55% din latime);

3. R-radial – se caracterizeaza prin pliuri paralele (impletituri din nylon, polyester, fibra de sticla) care formeaza un unghi de 90° cu planul de rulare, stabilizarea facandu-se printr-o armatura. Aceste pliuri, cunoscute in mod normal sub denumirea de carcasa, alcatuiesc un perete lateral extrem de flexibil care permite o amortizare buna a neregularitatilor dar nu prezinta stabilitate directionala. Aceasta este realizata cu ajutorul unor insertii metalice in peretii laterali;

4. Diametru – diametrul jantei care se poate monta, exprimat in inch., de ex. 16;

Fiecare masina are omologate doar cateva dimensiuni de anvelope (uneori doar o dimensiune). Este recomandata utilizarea anvelopelor cu dimensiuni omologate pentru a evita probleme legate de compatibilitate cu masina, care tin de asigurarea vehiculului sau de ITP.

Diametrul anvelopelor trebuie sa fie acelasi cu diametrul jantelor pe care se monteaza acestea. Daca ai aflat dimensiunile anvelopelor omologate din cartea tehnica, dar nu stii ce diametru au jantele de pe masina ta, poti afla usor aceasta informatie citind de pe flancul anvelopelor ce dimensiuni au acestea.

5. Indice de sarcina – este simbolizat de regula printr-un numar de doua sau trei cifre, indicand masa maxima in kilograme pe care o poate sustine anvelopa atunci cand aceasta este umflata la presiunea recomandata, de ex. 87 = 545 kg. Un set de patru astfel de anvelope poate sustine un maxim de 2180 kg;

6. Indice de viteza – este simbolizat de o litera si indica viteza maxima pe care o permite o anvelopa, de ex. V = 240 Km/h;

7. Tara de fabricatie – sursa, inclusiv fabricantul, tara de origine sau detinatorul autorizatiei de punere pe piata;

8. OUTSIDE – un indicator care arata ca anvelopa trebuie montata cu aceasta parte la exterior;

9. DOT – o informatie privind faptul ca anvelopa indeplineste toate cerintele Departamentului American de Transport (Departament of Transportation). Dupa marcajul DOT, sunt inscriptionate 4 cifre care indica data fabricatiei anvelopei. Primele doua indica saptamana, iar ultimele doua indica anul fabricatiei, ca de ex. o anvelopa care are un DOT 1223, este fabricata in saptamana 12 din anul 2023.

10. M+S – Litera “M“ este prescurtarea cuvantului englezesc “mud“, care inseamna noroi, in timp ce “S“ este prescurtarea cuvantului “snow“, care inseamna zapada. Asadar, M+S inseamna Mud + Snow, adica Noroi + Zapada. Totusi, acest marcaj nu inseamna ca toate pneurile sunt speciale pentru sezonul de iarna. Acest semn este regasit atat pe anvelopele de iarna, cat si pe cele all-season. In conformitate cu legislatia in vigoare anvelopele cu marcaj M+S pot fi utilizate si pe timp de iarna!

11. Marcajul 3PMSF – pentru a fi catalogate ca fiind anvelope de iarna, cu performante adecvate in conditiile sezonului rece, pe langa marcaj M+S, anvelopele trebuie sa prezinte si o pictograma cu un flug de zapada si 3 piscuri de munte; respectiv acea pictograma 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake). Acest marcaj este certificat de catre un organism agreat si indica faptul ca respectivul model de anvelopa de iarna, garanteaza siguranta si controlul masinii pe zapada si este in mod obligatoriu acompaniat de marcajul M+S pe flancul anvelopei;

12. TT (TUBETYPE) / TL (TUBELESS) – o anvelopa Tubetype (TT) are nevoie si de camera de aer, in timp ce o anvelopa Tubeless (TL) se monteaza fara camera de aer;

13. Numele producatorului – brandurile de anvelope sunt clasificate in 3 clase calitative: anvelope premium, anvelope medii si anvelope de buget;

In functie de suprafetele pentru care au fost concepute, anvelopele se grupeaza in urmatoarele categorii: anvelope pentru sosea (daca circulati in proportie de cel putin 80% pe sosea), anvelopele All Terrain (A/T) 50% teren – 50% pentru sosea, anvelopele Mud Terrain (M/T) 70%- 80% teren -20%-30% sosea si anvelopele Off Road daca circuli pe teren accidentat sau pe drumuri noroioase.

In tara noastra conditiile meteo nu difera mult de la o regiune la alta, in decizia de cumparare este indicat sa tineti cont si de conditiile meteo specifice zonei in care circulati cu masina. De exemplu, in zonele in care in mod traditional iernile sunt dificile, cu zapada abundenta, se recomanda pentru sezonul rece achizitionarea de anvelope de iarna.

In schimb, in zonele cu ierni usoare (valabil si daca circulati pe distante relativ scurte sau mai mult in oras) puteti folosi si anvelope all season, chiar daca acestea nu sunt la fel de performante precum anvelopele specializate.

Anvelopele all season sunt concepute pentru a se comporta bine intr-o varietate de conditii diferite cum ar fi drumuri ude sau conditii de trafic specifice iarnilor usoare. In incercarea de a asigura o tractiune buna in conditii foarte diferite, anvelopele all season nu pot concura cu anvelopele specializate de vara si de iarna.

Anvelopele specializate ofera performante maxime in sezonul pentru care au fost concepute. De aceea, daca circulati iarna pe drumuri acoperite cu zapada sau gheata, anvelopele specializate sunt pe departe cea mai sigura optiune pentru dvs.

14. Eticheta UE pentru anvelope – Uniunea Europeană s-a angajat sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera pentru a atinge o neutralitate climatica pana in 2050. Reducerea emisiilor de CO2 emise de transportul rutier are un rol major in indeplinirea acestor obiective;

Alegerea unor anvelope cu clasa de eficienta mai buna din punct de vedere al consumului de combustibil poate contribui la reducerea emisiilor generate de transport. Pentru a ajuta consumatorii sa ia decizii in cunostinta de cauza, UE a introdus un nou sistem de etichetare pentru anvelope, care a intrat in vigoare de la 1 mai 2021. 

Noua eticheta pentru anvelope le va permite consumatorilor din UE sa aleaga anvelope cat mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, ceea ce duce la reducerea semnificativa a costurilor de transport si a emisiilor de CO2 atat pentru utilizatorii finali, cat si pentru cei comerciali. Siguranta rutiera poate fi imbunatatita prin cresterea aderentei pe carosabil umed, in timp ce informatiile privind nivelul de zgomot contribuie la reducerea poluarii fonice generate de trafic.

Pana in prezent, coeficientii legati de proprietatile necesare in conditiile de iarna agresiva lipseau. Rolul etichetei este de a indruma si de a informa soferii catre anvelope mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, mai sigure si mai silentioase. Noua eticheta a intrat in vigoare in luna mai a anului 2021. Pana de curand, nu se putea face o distinctie foarte clara intre anvelopele de iarna proiectate pentru diferite conditii de drum.

Urmatoarele aspecte se schimba in noua eticheta Europeana a anvelopelor:

Se introduc clasele C1 (anvelope turisme), C2 (anvelope pentru vehicule comeriale usoare) si C3 (anvelope pentru vehicule comerciale grele).

Se introduce o noua pictograma in forma de stalagmit de gheata ce indica daca anvelopa are aderenta pe gheata – valabila pentru anvelopele C1(turisme).

Anvelopele potrivite pentru zapada, vor avea simbolul piscului (3PMSF) atat pe eticheta cat si pe flancul anvelopei.

Indicatorii de aderenta si de franare se impart acum in 5 clase (de la A la E).

Se introduc clase la indicatorul de zgomot la rulare (A, B si C), in completarea indicatorului de decibeli.

Conform noilor reglementari, eticheta trebuie sa includa si numele producatorului de anvelope precum si un identificator unic al tipului de anvelopa.

Se introduce si un cod QR cu link catre baza europeana de date, cu explicatii specifice etichetei energetice (EPREL).

A. Clasa de eficienta a consumului de combustibil:

Clasa de eficienta a consumului de combustibil sau eficienta energetica a anvelopei (consum de carburant si emisii de CO2) este direct influentata de rezistenta la rulare. Rezistenta la rulare a anvelopelor influenteaza in mod direct consumul de carburant al vehiculului in toate tipurile de transport. In ceea ce priveste consumul de carburant unui vehicul complet echipat, diferenta dintre doua calificative, de exemplu A si B, poate ajunge pana la 3l/ 100km.

Cum se masoara eficienta energetica?

Conform noilor reglementari europene, masuratorile vor fi realizate pe rampe de control. Calificativele acordate vor corespunde valorilor masurate, exprimate in kg/t. Calificativele pot fi de la A la E.

B. Clasa de aderenta pe teren umed:

Aderenta pe carosabil umed (test de franare) este unul dintre cele mai importante beneficii pe care o anvelopa il ofera. Testarea capacitatii de franare pe suprafete umede implica masurarea performantelor – la decelerare intre 60 si 20 km in cazul franarii de urgenta. Intre doua calificative, de exemplu C si B, distanta de franare scade cu 15%, adica 4,5 metri, in cazul unui camion care decelereaza de la 60 km/ora la 20 km/ora in 30 metri. La o viteza de 80 km/h un automobil are o distanta de franare pe ud cu 6 m mai buna atunci cand este echipat cu anvelope clasa A fata de anvelope clasa C. Diferenta intre A si E este de 18 m.

Cum se masoara franarea pe suprafete umede?

Datele sunt colectate pe trasee de testare acoperite in prealabil cu un strat de apa cu o adancime de 0,5 – 2 mm. Temperatura mediului si cea a solului pot varia intre 5 si 35 grade Celsius. Caracteristicile traseului de testare (materialul cu care este acoperit traseul, coeficientul de frecare pe asfalt, etc.) pot varia si ele in limitele impuse prin lege. Vehiculele recomandate pentru testare pot fi atat autocamioane echipate complet cu anvelope de tipul celor care urmeaza sa fie testate cat si vehicule concepute special pentru realizarea de teste (remorci). Calificativele pot fi de la A la E.

C. Clasa si valoarea de zgomotul exterior la rulare:

Zgomotul la rulare este luat in considerare pentru masurarea nivelului de zgomot la exterior produs de rularea anvelopelor (zgomot la exterior). Toti acesti factori influenteaza impactul transportului asupra mediului si devin din ce in ce mai importanti, mai ales pentru sectorul de transport care opereaza in mediul urban.

Clasele de zgomot se modifica din cele 3 linii, in A, B si C.

D. Eficienta pe timp de iarna:

In noua eticheta, pe langa simbolul 3PMSF vom mai regasi inca o iconita in forma de stalagmit de gheata ce indica daca anvelopa asigura o aderenta corespunzatoare pe gheata.